Friday, October 29, 2010

tips menjaga laptop




kalau bole peluk laptop tu macam ni!


yaww! haha. okey.. ada pantun. buah betik di atas dahan, kau baca perlahan lahan. (tibetibe) dah! dah! aku nak sabung dengan tips menjaga laptop korang bagi bole tahan lama. haaa. sebenarnye banyak petua yang acah acah mcm nak jage laptop ni bagi tahan lama macam ni. pastu macam ni. betol? jadi tips aku kali ni kalau betol betol nak jage laptop korang jangan lah bagi orang lain pinjam berhari hari buat macam harta sendiri. simple. (gilekedekut) suke hati lahh!! wa elehh.. tu basic laa sume orang pun tau! tapi yang orang tak tahu bile bercinta. haaa. ape kejadah haram barang barang korang sure bagi sebab ape? "sayangg". bukan ape. dari pengalaman aku. kadang kadang orang tak risau macam mana kita risau keadaan laptop kita. penah berkali kali aku bagi "orang" pinjam, kau ape senyum senyum? bukan awek okk! kawan kawan pinjam. pastu aku dapat balik keyboard dah rosak. pehh! kita memang lah tak fikir bukan bukan. tapi.. bila aku check bawah keyboard ada kesan nescafe acik abah atau mak dia minum laa. so. aku pun tak tahu sape yang buat sebab dah banyak tangan jadi ape yang aku perlu buat. bersihkan bahagian yang terkena nescafe acik abah atau mak dia tu dan buat muka innocent pergi ke service center. cakap keyboard rosak. hahaha. dorang pun sengal ganti lah yang baru. haaa. itu satu tips gak kalau laptop korang rosak. haa. kene pandai cover broohh! ok ok. tu yang basic. yang selebihnya. aku akan list down kat bawah ni. korang pun tak sedar yang korang tengah baca walaupun macam boring cerita ni. dengar dengar!!

1. biasa kalau korang guna laptop kalau boleh jangan la letak kat atas tilam ke katil ke karpet ke sbb pengaliran udara tu takde. bole buat overheating. bahaya gak tu. kalau betol betol nak letak atas katil ke ape ke korang letak la alas atau 1 permukaan keras kat bawah laptop tu dulu okey?

2. Laptop korang jangan la sampai terbukak 24/7. laptop ni tak sama dengan pc. ketahanan dia tak kuat.

3. jangan kau buat kerja gila pulak pakai laptop tengah tengah panas terik sebab kau pun tahu laptop macam korang jugak kalau kene panas hitam. haha. tak lah! aku tahu korang tak sebebal itu untuk online tengah panas panas terik. nasihat aku cuma jangan lah biarkan laptop dalam kereta yang panas. ada 2 kemungkinan. ke1 laptop kau rosak. ke2. cermin kereta kau pecah laptop hilang. haha. aku percaya korang pandai lagi.

4. jauhkan dari magnet. kalau korang ada "bela" magnet. korang perlu amik tahu part ni. :)

5. ape maksud laptop? komputer riba kan? haa. tapi kurangkan letak di atas riba atau peha anda. sebab ape. untuk kesihatan korang dan keselamatan laptop tu jugak.

6. bila agak agak bateri korang dah full tu. cabut lah bateri. kalau bole guna eletrik power jer. untuk selamatkan jangka hayat bateri.

7. bila tak guna laptop skejap ke atau nak pg makan skejap ke. letak la alas atas laptop tu macam kertas A4 ke. kain ke. jangan bagi habuk masuk. tak caya? korang tngok keyboard korang sekarang. nauzbillah. dengan habuk nye dengan habuk rokok nye. macam macam terselit kat situ. kalau korang pakai macbook pro lain lahh.. cehh!!

8. kalau boleh jage la tangan tu jangan duk gatal nak sentuh LCD(screen). kalau letak jugak tangan kat situ bole menyebabkan dead pixel kat LCD.

itu saja lah yang penting. lain lain tu korang tahu sendiri nanti. okeyh? ape ape pun jangan malas jaga laptop. bukan alasan bila laptop tu dah lame dah outdated. korang dan dan la nak "paw" parents nak yang baru. suka suka hati je kan. ape ape pun kalau korang rasa tips ni macam "poyopoyo" tp korang pun dah abis baca kan? jadi. amalkan lah yee. thanks! sebab baca. wink! :)





    

No comments:

Post a Comment